söndag 6 april 2008

Rivning och rivningsfynd

Efter att ha gått och funderat hur vi ska göra med innetaket i hallen på övervåningen ett längre tag, taket är lågt och har olika nivåer. Så vi beslöt oss för att riva det så det kommer att bli öppet till nocken.



Det dammade så rejält när vi rev att bilderna ser prickiga ut, men här ser man murstocken sträcker sig ända upp i nock.
I rivningsröran hittade vi en mängd gamla tidningar. Det var både spännande och roligt att läsa dem. Vi fick reda på att tidningarna är från augusti- september 1933, renoveringen av hallen och kammaren (som vi har rivit) på över våningen måste ha byggts vid den tiden.
Nästan alla tidningar vi hittade var "Stockholms-tidningen" . Man kan ju fundera varför det fanns en uppsjö av tidningar från Stockholm och inte en enda från Dalarna?

En av tidningarna var daterad från den 22 augusti, maken fyller år den 22 augusti...!

Längs bak i tidningarna fanns det annonser presis som i dagens tidningar. Platsannonser är uppdelad mellan manliga och kvinnliga arbeten. De sökte bl a "obemedlade flickor" till någon slags köksutbildning. Jag fick lov att slå upp ordet obemedlade, vilket betyder; utan egna pengar, fattig...! Nog är det tur att utvecklingen har gått framåt.
Ha en bra vecka!

4 kommentarer:

Lyckofröken sa...

Vad kul att läsa gamla tidningar. Tänk att den hette stockholmstidningen och kom ända till er gård.
Det blir häftigt med takrymden!¨
Bamsekram från A

Anonym sa...

Det är roligt det där med tidningar. Jag hittade oxå en mängd tidningar när jag rev. De talar ju dels om vad som hände då och vad saker och ting kostade och dels får man veta vilket år de byggde eller renoverade. Jag har lagt en tidning i mellanbjälklagret när jag isolerade där, kul om någon hittar den där om 50 år.

Anonym sa...

Jag glömde skriva under min kommentar så jag gör det nu :-)

/Mattias
http//renoverings.blogg.se

Anonym sa...

Hej på Er,

Det är väl tur att det finns idioter som Ni. Jag skojar bara!
Ni är jätteduktiga och vi tycker Ni gör ett jäettbra jobb. Själv skulle ha använt mig av en D8 (Carterpillar)
Er blogsida är både intresant och rolig.
Var vinet och ölen ok?

Hade, som Norrmannen sa

PS. Kolla in ordspråket en gång till, "Inget gott .....