söndag 9 mars 2008

Pannbyte

Just nu är det stillestånd med arbetet i gamla huset, vi väntar på speciella domkrafter som vi ska använda vid rätningen av huset. Men det betyder inte att vi är sysslolösa, vi har bytt till en ny värmepanna för att få bättre effekt och mindre vedförbrukning. Vi har en nergrävt kulvert, där värmen transporteras, från pannrummet till vårt hus. För att få värme till det gamla huset kommer vi att gräva ner ytterligare en kulvert, som kommer gå från vårt hus till det gamla. Vi värmer också upp "fabriken" som är 240 kvm, där har maken har sin produktion, och ett garage som är 90 kvm med vattenburen golvvärme.


Det här är den gamla vedpannan.


och så här snygg ser den nya pannan ut.


Det här är vårat hus, lägg märke till de två enarna som står på var sida om ytterdörren. Det har blåst så mycket i vinter så jag har varit tvungen att resa upp dem flera gånger per vecka. Det är därför det står en kvast lutad mot väggen, den använder jag när jag sopar upp jorden som ramlar ur krukorna när de blåst omkull. "Men skam den som ger sig" enarna blir kvar ett tag till, kanske byter jag ut dem till påskris när det blir påsk.

Ha det så bra alla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej från norrland...vad roligt att ni bloggar från Nämnkarls...vilket jobb ni har framför er, ska bli roligt att kunna föja renoveringen via bloggen...vilka fina bilder ni lagt in...och vilken fin brokvist ni skaffat. Kul att se. Ha´t gott tills vi syns.
Kram från Ånge

Lyckofröken sa...

Hej du!
Jag ringde aldrig, vi får boka ett annat datum!
Du verkar ha fullt upp.
Ha det bra!
Kram A